Vitamín B12

Jeho nedostatek ohrožuje velkou část populace, i přesto, že si jej umí uložit do zásoby. Jeho nedostatek vzniká zejména dnešní stravou – nedostatečným obsahem vitamínů a minerálů z běžné potravy, tedy tělo nemá vlastně ani co ukládat. I zde platí tepelným zpracováním se obsah tohoto vitamínu v potravinách výrazně snižuje, a to o 95 %. Nedostatek způsobuje chudokrevnost, slabost, apatii, změny nálad, zhoršenou paměť i svalovou slabost – nemožnost těla zásobit svaly kyslíkem a kožní potíže. Jeho dlouhodobý nedostatek může vést až k depresím, má značný vliv na rozvoj aterosklerózy nebo Alzheimerovy nemoci. Jeho vysoké příjmy se naopak uplatňují při potlačení těchto onemocnění. Dodává energii, posiluje činnost mozku při učení, zvyšuje paměť a koncentraci. Pro tělo je nezbytný! Ovlivňuje tvorbu krve, regeneraci buněk a tkání. Příznakem nedostatku může být bledá kůže. Nedostatek kompletního spektra vitamínů skupiny B (tzv. B-komplex) se může na vašem těle podepsat v podobě ekzémů, akné, aftů ale i nespavosti, únavy a celkové nechuti k vykonávání fyzické aktivity. Pokud míváte velmi často chuť na arašídy, může to být signálem pro kompletního nedostatku spektra vitamínů skupiny B. Naše tělo a chutě nám umí napovědět, které vitamíny či minerály nám chybí.